Leírás
Tartalom
Talán meghökkentő a cím választása, de ha tudjuk azt a kevéssé ismert tényt, hogy Luther Márton és felesége sörfőzéssel foglalkozott, Károli Gáspár, Melius Juhász Péter és társaik szőlő- és bortermeléssel, kerti gazdálkodással, növényekkel való gyógyítással biztosították a megélhetésük mellett a hitbeli élet, a Biblia fordítása és kiadása költségeit, a korabeli természeti-gazdálkodási ismereteik felhasználásával, akkor nem véletlen ez a cím.
A reformáció során kialakult új felekezetek, létrejöttük okát
a Luther előtti egyház romlottságával, „bálványimádásával” magyarazták. A katolikus szertartáson történô borfogyasztást a tridenti zsinat vezette be, amelyet a katolikus egyház megújítási céljával hívtak össze. A későbbi zsinatok úgy döntöttek, hogy a gyülekezet tagjai is kapjanak katolikus szertartásokon bort. Ez a „leöblítés” gyakorlata. Az átlényegített szent vért azonban továbbra is csak a pap vehette magához, a gyülekezeti tagok viszont csak ostyát.
Luther szerint, a kenyér és a bor a megszentelés után is megmarad kenyérnek és bornak. Zwingli úgy tekintette a megtört kenyeret és kitöltött bort, mint a Krisztus halálára emlékeztető, a halálával szerzett üdvről a hívőket biztosító jeleket. Kálvin szerint az úrvacsorában csak kenyér és bor adatik, de aki azokat igaz hittel veszi, az Krisztus testét és vérét veszi magához. A protestáns Úrvacsora folyamán minden hívő részesül mind a kenyértörésből, mind a kehelybôl.
Részletek az Előszóból
TARTALOM
Előszó 7
Ökológiai adottságok Magyarországon és Európában a reformáció időszakában 9
Mohamedán törökök és protestáns magyarok, valamint a protestáns újbor 13
Károli Gáspár természetismerete a Vizsolyi Biblia és a lengyelországi borkereskedelem alapján 21
Beythe István és fia, Beythe András szerepe a közép-európai botanikában és a korai protestáns egyházban (16. század vége) 33
A reformáció „virágai” 45
Erdély és Székelyföld protestánsainak 17–18. századi szőlei 53
Pápai Páriz az erdélyi szőlő-bortermelésről 53
Székelyföld protestánsainak szőlei 56
Bornemissza Anna erdélyi fejedelemné „kertészkönyve” 1669-ből 79
Rákóczi Ferenc protestánsainak borai 91
Az első magyar bordisszertáció protestáns gyökerei (1715) 99
A református Nagyváthy János agrárkalendáriumai, instrukciói (1792–) 103
Nagyváthy János szőlészeti-borászati ismereteinek protestáns gyökerei 117
Tessedik Sámuel, a szorgalmas, következetes evangélikus reformer (1742–1820) örök példája 137
Egy nyugat-magyarországi (felsőőri református) néptanító gyümölcstermesztési tanításai 153
A sólyi református magyarok szőlőművelésének helye a 19. századi Magyarországon 199
Protestáns cseregyerekek és a mezőgazdasági innovációk 217
A Kárpát-medence nyugati és északi területein a 18. századtól a 20. század első negyedéig 217
A soproni evangélikus Preysz Mór (1829–1871), aki megelőzte a francia Pasteurt 227
Tokaj a protestáns népköltészetben 233
A protestáns területek aszúsodó szőlőfajtái: a Furmint és a Hárslevelű 253
Az aszúválogató asztalok jelentősége 255
Az aszúbogyó, és az aszúsodás 256
A Tokaji aszúborok és világhíres társai 259
Antal hordók és a tokaji aszúk 263
A egykori református mezőváros, Gönc, híres hordói
Tokaj-Hegyalján 265
A csobolyók 267
A Kulacsok 269
A Tokaj-hegyaljai nemespenész 271
Protestánsok az évszázad egyik híres (az 1956-os, elhallgatott) aszújánakmegszületésében 275
Az „újtípusú” aszúk 281
Irodalomjegyzék 283
The “wine” and “flowers” of the Reformation 299